Företagssajten och bilder

En företagssajt måste leva upp till höga förväntningar för att anses passande och attraktiv. Kunder och potentiella kunder ska gilla att vistas där. En stor del av detta beror på bilder och bildval. 

Bilder förklarar

En företagssajt har en tendens att innehålla mycket text. Man försöker förklara sina produkter och tjänster, berätta om sig själv och kanske till och med har en egen blogg. Den här texten läses bara av dem som redan är insatta i företaget och därmed vet vad de kommer att få läsa. Nya besökare kanske inte orka läsa en en sida text för att kanske hitta det som de söker.

Med bilder löser man det problemet. Illustrera handlingen i texten genom bilderna. Den översta bilden ska sammanfatta ämnet på texten och längre ned kan man stoppa in fler bilder för att visa vad texten runtomkring handlar om. Bilder är också ett bra sätt att stycka upp texten så det går lättare att läsa.

Företagssajten Tippat har exempelvis ett kort textutdrag på sina nyheter och inkluderar alltid en bild. Läsaren uppfattar bilden först och verkar den passa dem, kommer de att läsa utdragstexten och förhoppningsvis bli så intresserade att de väljer att läsa hela texten.

Placering

Tänk på hur ni placerar bilderna och vilken storlek som bilderna har. De ska inte vara för små men inte för stora heller. Olika format ger olika känslor: exempelvis känns en fyrkantig bild väldigt statisk och fast medan en rektangulär bild är friare och i rörelse. En rektangulär bild ger också plats för mer liv och mer information. Runda bilder kan vara svåra att passa in men fungerar bra eftersom de drar till sig uppmärksamhet och känns lite ”mysiga” gentemot stela, raka linjer.

Titta in på en Aftonbladet och se hur de använder sina bilder. Byt plats på bilderna i huvudet storleken så kommer du att förstå lite bättre varför bilderna använts på de sätt som de har valt.